Läste en mycket intressant artikel om konsumtionssamhället där vårt vinstjagande samhälle alltid har intresse av att låta varor bära mänsklighet. Att reklamer använder sig av känslor för att sälja varan , vi köper varor men det är egentligen känslan som reklamen förmedlar vi vill åt (gemenskap och kärlek). Relationen mellan människor förmedlas på det sättet genom saker. "Det är varorna vi
förväntas köpa – det är det mänskliga vi vill ha. Du sökte en människa.
Du köpte en vara. Du är besviken", vilket såklart leder till tillväxt. Mänskliga resurser används för att göra varan och den förädlas sedan i flera steg men när den står färdig på butikshyllan är den mer som ett tomt objekt. Vilka naturresurser som har tagits i anspråk för att tillverka den, villkoren för arbetarna samt deras miljöpåverkan vet vi ingenting om.
Grovt sammanfattat..fast det är vi som har gjort varorna är det nu de som gör oss, en intressant tankeställare!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar